Denssan

Barn i fängelse

Kategori:

Igår när vi kommit hem ifrån kalas nr två, så hade jag två slagna hjältar. Det tog verkligen på både lilles och Marcus krafter att leka på lekhuset ;) Själv satt man i lugn och ro och fikade under tiden med bästa Therese ;)
Så med mina två favoriter sovandes intill mig innan klockan var halv 9 så låg jag i lugn och ro och tittade på en dokumentär i två delar om gravida kvinnor i fängelset i USA.
Väldigt intressant och det är inte klokt så många gravida där sitter i fängelsena där. Hur tänker man?
Men i alla fall, fängelset där hade ett fåtal rum på en avdelning där några av de nyblivna mammorna fick ha kvar sina bebisar och sköta om dem. Jag tycker både att det är bra och dåligt. Ja klart behöver bebisen sin mamma och det är bra om de kan knyta kontakt och förhoppningsvis fortsätta att leva ett bra liv utanför fängelset.
Men sen å andra sidan det finns en anledning till att de sitter i fängelse. Är det rätt för det lilla barnet att ha sina första år där?
Sen var det inte alla som fick komma till denna avdelningen, hade du blivit dömd till något våldsbrott hade du inte en chans att få behålla barnet hos dig. Vilket jag kan tycka är bra. Då fick man lämna ifrån sig sin lilla bebis 24 timmar efter förlossningen till någon man valt ska ta emot det lilla livet. De flesta omplacerades så klart.
Usch det måste vara det värsta man kan göra! Först gå igenom alla dessa månader med ett liv i magen, sen kämpa i timmar för att få ut det lilla livet. För att få spendera max 24 timmar tillsammans och sen lämna bebisen till någon främling!
Ja att de skulle tänkt sig för innan är lite för sent att säga när de väl sitter där. Hoppas i alla fall att de lär sig någonting av det och förändrar sitt liv det till bättre!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: