Denssan

Pitbull bet sig fast...

Kategori: Mitt underbara liv i ord och bilder <3

Pitbull bet sig fast i hundvakt

Publicerad: 25 februari 2009, 22:33

Trelleborg (Uppdaterad 07.29) En 19-årig kvinna fick föras med ambulans till sjukhus efter att blivit biten av en hund på Corftiz-Beck-Friisgatan i Trelleborg vid 22-tiden på onsdagskvällen.
19-åringen satt hundvakt och beordrade hunden att sitta när någonting plötsligt hände.

- Då fick hunden spel och hoppade upp och bet sig fast i armen på henne, säger Stellan Andersson, inre befäl vid polisen i Ystad.

Med hunden hängande i armen lyckades den unga kvinnan slå larm till 112 och kunde på så vis få hjälp att "bända loss" hunden, enligt Andersson.

- Hon blev ju rejält biten i armen vilket föranlett att jag tagit beslut om att den här hunden ska omhändertas. Sedan kopplar vi naturligtvis in veterinär på det här för att ta reda på om det är något fel på hunden, säger Andersson.
Kvinnan blev omplåstrad på sjukhuset och fick därefter åka hem.

I väntan på veterinärens undersökning, som Andersson hoppas ska kunna ske redan under torsdagen, tas hunden om hand på ett hundpensionat.



Detta stod i Trelleborgsallahanda idag, blir jag förvånad? Nej verkligen inte. Jag är faktiskt mer förvånad att det inte händer oftare, nu syftar jag inte enbart till att det är en pitbull. Men vart man än går idag så ser man många hundar som inte är uppfostrade. Det är allt ifrån små till stora hundar. Detta stör mig var gång jag ser det. För det första så är hundar fortfarande hundar! Det kan vi människor aldrig ändra på! Hur mycket vi än vill göra de till människor så går det aldrig! En hund måste ha en fast hand och en stark ledare, så är det bara! Men hur ska man få människor att förstå detta? Folk skaffar hundar till höger och vänster, de vet inget om rasen och tror att det bara är till att köpa hund, ungefär som att man köper en möbel. Sen lär de sig inte hur man ska uppfostra utan gör på sitt eget sätt vilket oftast inte slutar bra. Hunden får bestämma och blir ledaren, den får helt enkelt göra vad den vill när den är valp och unghund sen är det för sent för ägaren att ta tag i problemet. Jag blir så jäkla förbannad när jag tänker på det!
Det spelar ingen roll vart man går idag så ser man lösa hundar, väldigt mycket pitbullar överallt. Jag som själv är hundtränare har stor respekt för andras hundar och faktiskt speciellt för pitbull. Jag är inte rädd utan jag har respekt. Pitbullen har ett helt annat bett än vad andra raser har, när de väl har satt tänderna i en så kan de inte öppna upp käftarna, så är det bara, utan de sitter kvar. De har inte samma mentalitet som de andra raserna, de är inte uppavlade för att leva det livet i stan som de gör, men det förstår inte folk! De tror att de kan "omvandla" rasen, men tyvärr går inte det. Speciellt inte om man inte kan någonting om hundar, då är det helt omöjligt. kan man bli annat än förbannad på människor? Jag tycker helt klart att man måste ta ett "hundkort" innan man får skaffa hund, det hade gjort hela samhället mycket bättre och tryggare. Att inte vilken idiot som helst får skaffa hund! Något måste ju ändras det är det ingen tvekan om och det måste göras snart. Innan fler olyckor händer för att människor inte lär sig. Hundar är hundar och de lär alltid förbli djur!


/Denise

Kommentarer


Kommentera inlägget här: