Denssan

- Ingen är immun mot att bli förföljd eller bli förföljare - om omständigheterna är de rätta.

Kategori: Mitt underbara liv i ord och bilder <3

Igår var jag och lyssnade på Stefan Zablocki, en överlevare av Förintelsen. Jag och Jenny satt längst fram och under de nästan 2 timmarna som Stefan pratade satt vi som förstenade och bara lyssnade. Lite då och då kände man att tårnarna var på väg.

- Förintelse är ett så kliniskt ord. Det verkliga ordet är industriellt genomfört massmord, inledde Stefan Zablocki med anledning av minnesdagen för förintelsen.

Massmord är precis vad det var som Nazisterna gjorde under kriget. Deras ledare som alla vet namnet på, var enligt min mening en riktig psykopat och mes. Det var som Stefan själv sa när kriget var på väg att förloras då skickade han ut unga tyska pojkar i kriget medans han själv gömde sig i en bunker. När han sedan insåg att kriget var förlorat, tog han det då som en man? Nej han begick självmord!
Det som Stefan berättade och som man har läst i en hel del böcker eller tidingar känns så overkligt för oss som inte upplevt det. Jag kan inte förstå att en man kan få ett helt folk till att göra en sån här sak. Men det är väl som de säger " antingen dö eller döda". Men att de gjorde det på ett så omänskligt sätt som de gjorde, de behandlade människor värre än ohyra! Hur kan en människa bara skjuta ett litet barn utan att visa några känslor? Hur lyckas en enda människa hjärntvätta ett helt folk?
När Stefan kom till Sverige som 15-åring, var han 128 cm lång och vägde 25 kilo. Varför just han överlevde kan man undra, men han var väldigt smart. Han lyckades undkomma döden ett flertal gånger, han måste helt enkelt ha varit utvald att överleva detta. För att berätta hans historia för så många människor han bara kan för att förhindra att detta någonting kommer att hända igen.

- Jag levde inte för dagen, jag levde för timmen. Jag hade alltid ont i solar plexus och lite längre ner hade jag en dov smärta för att jag var så hungrig.

Mitt i alla fruktansvärda beskrivningar ville Stefan Zablocki förmedla en förståelse för mekanismerna bakom nazisternas välde:

- Ingen är immun mot att bli förföljd eller bli förföljare - om omständigheterna är de rätta.


/Denise

Kommentarer


Kommentera inlägget här: